1 op de 4 automobilisten rijdt schade

1 op de 4 automobilisten rijdt jaarlijks schade, zo blijkt uit recent onderzoek van Allsecur. De kans op autoschade is de afgelopen vijf jaar sterk gestegen. Het grootste deel van deze schades is ruitschade (80%). Daarnaast komen veel schades uit onverwachte hoek.

Meer kans op schade

De Nederlandse automobilist rijdt meer schade. Volgens recent onderzoek van Allsecur is er een opvallende stijging te zien. In 2006 maakten 25% van de Nederlandse automobilisten nog brokken. Tegenwoordig rijdt 28% van de Nederlandse automobilist schade. Het grootste deel van deze schades zijn ruitschades (80%) gevolgd door zogenaamde aanrijdingschades (9,8%).

Zondags minder schade

Hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer kans op schade. Logisch. Een ritje van 20 km per werkdag extra geeft 15% meer kans op schade. Met name jongeren (18-24 jaar) rijden op werkdagen relatief meer. Door gebrek aan rijervaring veroorzaken zij meer schade. Automobilisten van 46 tot en met 55 jaar hebben 20% meer kans op schade als zij 5000 kilometer per jaar meer rijden. De kans op schade is op zondag het kleinst (8% versus 16-17%). De kans op schade tijdens een werkweek is evenredig verdeeld.

Schade komt uit onverwachte hoek

“De meeste schades komen uit onverwachte hoek”, aldus Johan Van den Neste, marketing manager Allsecur autoverzekeringen. Zeker 3 op de 10 klanten weet ons te verrassen met een opvallend schademoment. Zo staan ruitschades met stip op nummer een, maar ruitschade komt lang niet altijd door steenslag of temperatuursverschil. Zo vertelde een klant ons dat hij op vakantie in Spanje zijn auto onder een boom in de schaduw had gezet. Prima natuurlijk, maar het was een palmboom en er viel een kokosnoot uit. Dwars door de voorruit...”

Hollands weer schadelijk

De kans op schade is in de maand maart het grootst (35%). Deze piek komt door onverwachte vorst. Ook is er een duidelijke schadepiek te zien in juni (33% meer schademeldingen). “Deze werd veroorzaakt door een zware regenbui op 28 juni 2011. Het aantal schademeldingen lag bijna 30 keer hoger! Wij leren van deze gebeurtenissen en passen onze autoverzekering en service hierop aan. Geen eigen risico bijvoorbeeld”, aldus Van den Neste.