95% automobilisten vraagt liever niet de weg

Bij haperende navigatie is volgen bewegwijzeringsborden meest favoriet

Als de navigatie in de auto uitvalt, volgt 58 procent van de automobilisten – ouderwets- de bewegwijzeringsborden. Navigeren met de smartphone staat op de tweede plek, gevolgd door kaartlezen. Bijna niemand (5 procent) vraagt de weg aan een medeweggebruiker of aan de partner. Dit blijkt uit Het Nationale Automobilisten Onderzoek dat Allsecur samen met Traffic Radio liet uitvoeren.

De weg vragen niet populair

Automobilisten zijn zelfredzaam als het aankomt op het vinden van de weg. De weg vragen is voor bijna niemand een optie. Een kleine 3 procent richt zich tot medeweggebruikers voor een route-uitleg. Contact met het thuisfront scoort het laagst in dit onderzoek. Slechts 2 procent van de chauffeurs belt naar de partner voor alternatieve routebegeleiding.

Smartphone als navigatie

Het populairst zijn bewegwijzeringsborden. Bij een haperend navigatiesysteem volgt meer dan de helft van de ondervraagden de blauwe borden op de snelweg om op de plaats van bestemming te komen. Veel minder mensen dan verwacht gebruiken de smartphone als navigatie.17 procent van de respondenten geeft aan gebruik te maken van de navigatiefunctie op de telefoon. Ron Adams, Brandmanager bij Allsecur: “We zijn blij dat maar weinig mensen tijdens het autorijden op hun smartphone kijken voor de route. Want navigeren met de telefoon wil vaak zeggen dat automobilisten het losse toestel in de hand houden en dat is natuurlijk levensgevaarlijk.” Mede om die reden is de boete voor het niet handsfree gebruiken van de smartphone in de auto ook fors: 220 euro. Niet iedereen weet overigens hoe hoog die boete is. Meer dan de helft van de ondervraagde automobilisten (54 procent) schat de boete lager in.

Zelfrijdende auto

Een kleine groep automobilisten (16 procent) kiest voor het raadplegen van routekaarten. In de toekomst hoeven die kaarten niet meer in de auto te liggen; zelf navigeren is dan wellicht niet meer nodig. Bijna de helft van de ondervraagden denkt dat er een zelfrijdende auto op de markt komt. 95 procent van hen denkt zelfs dat de zelfrijdende auto er binnen nu en 20 jaar is.

Over Het Nationale Automobilisten Onderzoek

Mediabedrijf YPCA voert jaarlijks, in opdracht van Allsecur en Traffic Radio, Het Nationale Automobilisten Onderzoek uit. In dit representatieve onderzoek naar de Nederlandse automobilist wordt via een internetpanel in april van dit jaar 667 automobilisten, in de leeftijd tussen de 18 en 69 jaar, naar hun mening gevraagd. In het onderzoek komen diverse thema’s aan bod. Centraal staan zaken als de fileproblematiek, tijdsbesteding in de auto, rijgedrag, verkeersinformatie en het gebruik van communicatie- en informatiediensten onderweg.