Helft jongeren pakt smartphone in auto uit gewoonte

Willemijn Noordman, gedragswetenschapper TeamAlert
Willemijn Noordman, gedragswetenschapper TeamAlert

Bijna de helft van de bestuurders tussen de 17 en 34 jaar pakt uit gewoonte de smartphone tijdens het autorijden. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Smartphonegebruik in de auto’ uitgevoerd door GfK in opdracht van verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert enAllsecur autoverzekeringen.

Smartphonegebruik in de auto
infographic
Deel deze infographic via social media of op uw site

Naast gewoontegedrag (46%) zijn altijd bereikbaar willen zijn (44%) en functionaliteit (39%) andere redenen om de smartphone achter het stuur te gebruiken.

Afleiding is levensgevaarlijk

Afgeleid worden door de smartphone in de auto is levensgevaarlijk. Geschat wordt dat in 5 tot 25% van de auto ongevallen afleiding een rol speelt (SWOV, 2013). Voor het gebruik van de telefoon moet iemand zich mentaal inspannen. Dit heeft tot gevolg dat er minder aandacht is voor andere dingen, zoals het verkeer. 82% van de bestuurders tussen de 17 tot 34 jaar is zich bewust van deze gevaren.

Positief belonen werkt

Willemijn Noordman, gedragswetenschapper TeamAlert: ’Gewoontegedrag is lastig te veranderen, omdat het vaak onbewust en automatisch gedrag is. Een manier om deze gewoonte toch te doorbreken is jongeren te laten ervaren dat het eigenlijk heel makkelijk is om de smartphone te laten liggen. Uit onze projecten blijkt dat een positieve prikkel geven in de vorm van een beloning hartstikke goed werkt. Zo belonen we bijvoorbeeld jongeren die beloven hun smartphone zeven dagen links te laten liggen tijdens het autorijden.’

Artikel Autokiosl.nl

prof.autokiosk.nl

Verkeerskunde

www.verkeerskunde.nl
Artikel VVP onlineopens in new window
www.vvponline.nl

Het onderzoek ‘Smartphonegebruik in de auto’ is een initiatief van TeamAlert en Allsecur autoverzekeringen omdat zij de verkeersveiligheid onder jongeren in Nederland willen bevorderen. Via een digitale enquête is door GfK in kaart gebracht hoe 267 beginnende bestuurders (17-34 jaar) aankijken tegen smartphonegebruik in de auto. Hierbij is een vergelijking gemaakt met oudere leeftijdsgroepen. In totaal deden 730 respondenten mee aan het onderzoek.