Langzaam rijden: aardig, maar ook irritant

Ruimte bij invoegen meest gewaardeerd

Nederlandse automobilisten waarderen het als medeweggebruikers hun snelheid matigen binnen de bebouwde kom. 19% van de automobilisten vindt dat bij uitstek hoffelijk gedrag. Een opvallende kanttekening: weggebruikers die langzaam rijden vormen ook een belangrijke ergernis in het verkeer. Te zacht rijden wordt zelfs vaker genoemd als ergernis dan te hard rijden (15% versus 6%). Dat blijkt uit het Nationale Automobilisten Onderzoek in opdracht van Allsecur autoverzekeringen en verkeerszender Traffic radio.

Ruimte bij invoegen meest gewaardeerd weggedrag

Een echte ‘heer (of dame) in het verkeer’ geeft ruimte bij het invoegen. 63% van de automobilisten geeft aan het te waarderen als andere weggebruikers ruimte vrij laten, zodat het invoegen soepeler verloopt. Dat automobilisten gesteld zijn op bewegingsvrijheid, blijkt ook uit de ergernissenlijst. Bumperkleven staat met stip op 1. Van de ondervraagde automobilisten geeft 36% aan zich groen en geel te ergeren aan medeweggebruikers die te dicht op hun auto rijden.

Voorrang en het attente seintje

Nederlandse automobilisten steken wel de duim omhoog (8,0%) als zij voorrang krijgen wanneer het niet nodig is. De top vier van meest gewaardeerde acties in het verkeer wordt afgesloten met het geven van een attent seintje wanneer het licht kapot is (7.5%).

Over Het Nationale Automobilisten Onderzoek

Mediabedrijf YPCA voert jaarlijks, in opdracht van Allsecur en Traffic Radio, Het Nationale Automobilisten Onderzoek uit. In dit representatieve onderzoek naar de Nederlandse automobilist wordt via een internetpanel in april van dit jaar 667 automobilisten, in de leeftijd tussen de 18 en 69 jaar, naar hun mening gevraagd. In het onderzoek komen diverse thema’s aan bod. Centraal staan zaken als de fileproblematiek, tijdsbesteding in de auto, rijgedrag, verkeersinformatie en het gebruik van communicatie- en informatiediensten onderweg.