’s-Hertogenbosch,
31
oktober
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Nederland slaapt: 80% kan fors besparen op autoverzekering

De premies van autoverzekeringen zijn de afgelopen jaren sterk gestegen maar verschillen per verzekeraar enorm. Uit onderzoek van Allsecur blijkt dat 80% van de Nederlanders bij de oude, vertrouwde verzekering blijft. Terwijl een overstap voor 30 tot 40% aan besparing kan opleveren. Consumenten laten dus massaal geld liggen. Onderzoek van de NMa bevestigt dit: switchen levert al gauw meer dan 300 euro per jaar op. Dat zijn minimaal vier gratis tankbeurten.

Geen interesse voor belangrijk product

Financiële producten wekken niet de interesse van de gemiddelde Nederlander. Uit onderzoek van de NMa blijkt dat slechts 1 op de 4 Nederlanders alleen bij een specifieke reden naar financiële informatie zoekt. Johan Van den Neste, marketingmanager Allsecur autoverzekeringen, verbaast zich hierover: “Autoverzekeringen vinden wij helemaal niet belangrijk tot het moment dat ons iets overkomt. Pas dan besef je hoe belangrijk je autoverzekering is.”

80% van de consumenten slaapt

Kostenpost nummer een blijft de zorgverzekering. De autoverzekering volgt als grootste kostenpost van alle schadeverzekeringen. Toch zijn veel consumenten helemaal niet kritisch als het om hun premie gaat. “Op verjaardagen wordt vaak geklaagd over verzekeringen, maar 80% van de consumenten kijkt niet naar een andere verzekeraar. Ze betalen keurig elke maand hun premie. Dat is zonde. We laten met zijn allen honderden euro’s per jaar liggen." De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), waakhond voor eerlijke concurrentie, bevestigde dit in een onderzoek naar besparing op financiële producten. We kunnen maximaal 336 euro per jaar besparen.

Vergelijken loont

Door alle verzekeringen kritisch te bekijken kunnen we ook de aangekondigde verhoging van de assurantiebelasting compenseren. In 2013 gaat de assurantiebelasting met ruim 11% omhoog en zorgt voor een premiestijging bij alle schadeverzekeringen. Nog een extra reden om juist nu eens rond te kijken. Johan Van den Neste beaamt dit ook: “Financiële producten blijven minder interessant voor de consument, maar de consument staat niet stil bij de grote verschillen. Je kunt voor een veel goedkopere premie vaak dezelfde of zelfs een betere dekking ontvangen. Goedkopere verzekeringsmaatschappijen werken efficiënter en verlenen dus ook vaak een betere service. Hoog tijd om uw autoverzekering eens kritisch tegen het licht te houden. Allsecur geeft in de maand november advies hierover met een gratis telefoonnummer.”