's-Hertogenbosch,
15
januari
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Slippende automobilist doet maar wat

Samenvatting

Gladde wegen resulteren vooral in glij- en slippartijen. De kans op schade is 60% groter bij winters weer. Allsecur autoverzekeringen ziet vooral kleinere blikschade. Bijvoorbeeld door slippen. Niet verwonderlijk want 3% van de autorijders weet niet wat te doen als de auto geen grip meer heeft op de weg. 11% van de rijders remt. De slippende automobilist doet maar wat. Dat blijkt uit de winterenquête van Allsecur autoverzekeringen in samenwerking met de Persgroep. Bijna 5.000 mensen deden mee aan het onderzoek; zowel lezers van het AD, de Volkskrant, Het Parool en Trouw als klanten van Allsecur.

35% minder schademeldingen verwacht

Toch verwacht Allsecur deze week 35% minder schademeldingen dan op een onaangekondigde winterse dag. “De automobilist is gewaarschuwd voor gladde wegen en is daardoor extra voorzichtig, aldus Johan Van den Neste, marketing manager Allsecur. “De schademeldingen die er zijn, zijn dan ook vooral kleinere blikschades. Letselschade neemt op winterse dagen af. Naast dat de automobilist voorzichtiger is, is er ook minder verkeer op de (snel)wegen op een winterse dag en dus zijn er minder schades. 40% van de automobilisten blijft liever thuis als de wegen glad zijn en 29% waagt zich bij sneeuw liever niet op de weg. Een weeralarm wordt ook serieus genomen 21% stapt dan liever niet in de auto.”

Automobilisten met winterbanden ergeren zich aan ‘zondagsrijders’

Ondanks dat het beter is langzamer te rijden op winterse dagen storen we ons wel aan ‘zondagsrijders’. 12% ergert zich aan de trage automobilist. Johan Van den Neste: “Vooral automobilisten met winterbanden ergeren zich hieraan. Winterbandrijders passen hun rijgedrag minder snel aan bij winters weer (13%). Ze denken dat ze met winterbanden dusdanig meer grip op de weg hebben, dat ze hun snelheid niet aan hoeven te passen. Dit is een bekende misvatting. Bij winters weer moet je altijd je rijgedrag aanpassen.”

 

Boilerplate

De beschreven resultaten zijn afkomstig uit de Winterenquête, uitgevoerd door MWM2 in opdracht van de Persgroep Advertising en Allsecur autoverzekeringen. Het onderzoek is online uitgevoerd in september 2012 onder 4.861 personen van 18 jaar en ouder, afkomstig uit de lezerspanels van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool en klanten van Allsecur autoverzekeringen. 85% van de respondenten rijdt regelmatig met een eigen auto; 9% met een auto van de zaak. Een samenvatting van de resultaten is terug te vinden op de website van Allsecur autoverzekeringen.

Lees alle wintertips die we verzameld hebben naar aanleiding van het onderzoek.