's-Hertogenbosch,
15
januari
2016
|
06:00
Europe/Amsterdam

Telefoon belangrijker dan warme deken

31% neemt geen voorzorgsmaatregelen bij winterse weersvoorspelling

Samenvatting

Er is winters weer op komst. De belangrijkste voorbereiding van automobilisten op kouder weer is een opgeladen telefoon. Meer dan de helft geeft aan de telefoon op te laden voor vertrek of een oplader mee te nemen in de auto. Op de tweede plek van voorzorgsmaatregelen staat een deken. Dat blijkt uit het grote Winteronderzoek dat Allsecur autoverzekeringen liet uitvoeren door TeamVier.

 

Ongeveer drie op de tien automobilisten bereidt zich niet voor op streng winterweer. Vooral jonge bestuurders zeggen geen extra maatregelen te nemen. Van de automobilisten tot 35 jaar gaat slechts 16% voorbereid op pad met de auto.

Top 3 voorbereidingsmaatregelen
Bestuurders die wél nadenken over een noodpakket voor in de auto, vinden een opgeladen telefoon het belangrijkste. 53 procent zegt de telefoon op te laden voor vertrek of een oplader mee te nemen. Een warme deken is goed voor een tweede plek (40%) en extra drinken sluit de top drie af met 29%.

Meer dan de helft slaat wintercheck over
Een goede manier om winterpech op de weg te voorkomen, is ervoor zorgen dat de auto winterklaar is. Toch is een wintercheck niet populair bij het merendeel van de automobilisten. 56% geeft aan de auto niet te laten checken bij de garage. Bijna 40% geeft aan geen winterbanden onder de auto te leggen. Van hen vindt 31% dat niet nodig, 25% vindt het te duur en 24% rijdt daarvoor te weinig.

51% wil korting op premie bij goede voorbereiding
Hoewel een wintercheck en winterbanden niet bij alle bestuurders hoog op de agenda staan, vindt de helft van de Nederlandse automobilisten dat een verzekeraar korting zou moeten geven op de premie bij preventieve maatregelen in de winter (51%).

Onderzoeksverantwoording
De doelgroep van het onderzoek is de Nederlandse consument (18 jaar en ouder) die in het bezit is van (ten minste) een auto. Aan het onderzoek hebben 1056 personen meegewerkt. De steekproef is gewogen naar leeftijd in relatie tot autobezit (CBS: 2007), zodat deze een representatieve afspiegeling van de Nederlandse autobezitter weergeeft.