's-Hertogenbosch,
31
juli
2015
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zwarte zaterdag: 60% automobilisten mijdt de files

Tablet favoriete zoethouder voor de achterbank

Samenvatting

Zes op de tien Nederlandse automobilisten mijdt de verkeersdrukte op hun reis naar Zuid-Europa, door niet op zogeheten zwarte zaterdagen te gaan rijden. Dat blijkt uit het Nationale Automobilisten Onderzoek in opdracht van Allsecur autoverzekeringen en verkeerszender Traffic Radio. De beruchte zwarte zaterdagen zijn dit jaar op 1 en 15 augustus. Twee op de tien Nederlanders leggen zich neer bij het feit dat het enorm druk is, omdat zij er toch geen invloed op hebben.

Klein deel automobilisten rijdt 's nachts

7% denkt zwarte zaterdag te mijden door vrijdagnacht te gaan rijden. Het effect daarvan is tegengesteld: automobilisten belanden dan juist in Frankrijk in de file. Vertrek op zaterdag rond 14.00 uur is het meest verstandig.

Geen dag vakantie te verliezen

Ruim de helft (55%) van de mensen die tóch op zwarte zaterdagen gaan rijden, doet dit omdat de geboekte vakantie op zaterdag start en omdat men het prettig vindt om op zaterdag op de plaats van bestemming aan te komen. Hoe sneller de vakantie kan beginnen, hoe beter. File staat er toch wel, zo redeneert deze groep respondenten.

Liedjes zingen op de achterbank passé

Ouders die hun kinderen meenemen op vakantie gebruiken de tablet als grote zoethouder (40%) voor de achterbank. Het spelen van een spelletje of het maken van een tekening wordt nog in één van de tien gevallen ingezet als tijdverdrijf. Traditionele activiteiten zoals het zingen van liedjes en het lezen van (strip)boeken zijn niet meer populair; respectievelijk 6% en 4% geeft aan de kinderen met die middelen zoet te houden.

Boilerplate

Over het Nationale Automobilisten Onderzoek

Allsecur voert samen met Traffic Radio jaarlijks Het Nationale Automobilisten Onderzoek uit. In dit representatieve onderzoek naar de Nederlandse automobilist wordt via een internetpanel in april van dit jaar 667 automobilisten, in de leeftijd tussen de 18 en 69 jaar, naar hun mening gevraagd. In het onderzoek komen diverse thema’s aan bod. Centraal staan zaken als de fileproblematiek, tijdsbesteding in de auto, rijgedrag, verkeersinformatie en het gebruik van communicatie- en informatiediensten onderweg.